Historie van de Spaanse Waterhond

Korte geschiedenis van het ras

Historie van de Spaanse Waterhond. De aanwezigheid van deze hond op het Iberische schiereiland bestaat sinds het begin van de tijd. Hij behoort tot dezelfde familie als de oude Barbet. De hoofdpopulatie heeft zijn basis in Andalusië. Daar is hij gebruikt als herdershond en stond hij reeds eeuwen bekend als ‘Turkenhond’ of ‘Turkse hond’. Zijn eigenschappen, vooral zijn vacht, is perfect aangepast aan het veranderlijke weer van de moerasachtige streek (soms nat en soms droog). Dit kwalificeert hem als herdershond, als hulp van de vissers en van de jager op waterwild in deze streken.

Erkenning van de Perro de Agua Español

De Perro de Agua Español werd voor werkdoeleinden vaak van achter geschoren. Wat heden ten dage bij de poedel en de Portugese Waterhond gebruikelijk is.

In 1975 zijn twee pioniers, Antonio Garcia Perez en Santiago de Montesinos, zich gaan bezighouden met de inventarisatie van de Perro de Agua Español. Dit deden ze bij schaapherders, geitenhoeders en jagers uit de bergen in de regio van Malaga en Cadiz en bij vissers uit Andalusië. Daarna zijn zij begonnen met het uitzoeken van de honden met de, naar hun inzicht, meest opvallende ‘Perro de Agua Español eigenschappen’. In samenwerking met het comité voor Spaanse rassen is in 1980 de Perro de Agua Español club van Spanje opgericht. Devoorzitter werd Santiago de Montesinos. Van 1980 tot mei 1985 werd op hondenshows in Spanje de Perro de Agua Español  ‘voorgesteld’ aan de kynologie.

In 1985 werd het toegestaan dat een Perro de Agua Español (Spaanse Waterhond) meedeed met de internationale hondententoonstelling van Madrid. Hierna werden 40 Spaanse Waterhonden uit de regio van Malaga en Cadiz en 5 uit Santander door de eigenaren uitgeleend om aan shows in Spanje te gaan deelnemen. Uiteindelijk resulteerde dit in de FCI erkenning van de Perro de Agua Español in groep 8, sectie 3 met als nummer 336 (S. Alonso, 2001).

Perro de Agua Español in Nederland

Historie van de Spaanse Waterhond in Nederland. De eerste Spaanse Waterhond is in 1996 officieel in Nederland geïmporteerd en dus ingeschreven in het Nederlands hondenstamboek (NHSB).

Het eerste nestje werd in Nederland gefokt in 1998.

Daarna is het ras gegroeid en momenteel zijn er zo’n 1.600 Spaanse Waterhonden in Nederland ingeschreven in het NHSB.