Vachtverzorging van de Spaanse Waterhond

De Spaanse Waterhond verliest zeer weinig haar en kent niet de tweejaarlijkse
ruiperiode die andere honden wel hebben. Mede daardoor is de vachtverzorging van de Spaanse Waterhond anders dan die van veel andere hondenrassen.

De haren van de Spaanse Waterhond hebben een natuurlijke bescherming tegen vocht en is van een zodanige structuur dat het niet of nauwelijks water vasthoudt. De kortgeschoren Spaanse Waterhonden zijn dan ook zeer snel weer droog. Wanneer de vacht langer is, blijft de vacht langer nat.

Als u de Spaanse Waterhondvaak met zeep wast, zal deze bescherming verdwijnen. Wenst u de Perro toch te wassen, doe dit dan wel steeds met een verdunde hondenshampoo (1/10).

Niet borstelen

De vachtverzorging van de Spaanse waterhond houdt in dat er niet geborsteld of gekamd mag worden. De vacht mag wel worden geknipt of geschoren, dit echter op één lengte. De Spaanse waterhond heeft van nature een krullende vacht. Wanneer de vacht langer wordt, vormt deze koorden.

De onder- en bovenvacht van de Spaanse Waterhond groeien in elkaar waardoor klitten ontstaan. Deze klitten worden met de handen uit elkaar gescheurd (indien nodig), zodat er strengen ontstaan. Dit scheuren moet gebeuren om te voorkomen dat er een soort viltlaag op de huid van de Spaanse waterhond zou ontstaan waardoor er geen lucht meer aan de huid kan komen.

Scheren

Bij de vachtverzorging van de Spaanse Waterhond hoort dat minimaal 1 keer per jaar de vacht moet worden geschoren, maar vaker mag natuurlijk altijd, al naar gelang de persoonlijke voorkeur. Hierbij moet de hele vacht eraf worden geschoren (ook op de staart, kop en oren), om het rastypische uiterlijk te behouden. Er wordt dus geen model geschoren. Zie ook het kopje vacht bij de FCI rasstandaard.

De vacht van de Perro groeit ongeveer 1 cm per maand. Pups worden vaak voor de eerste keer geschoren op een leeftijd van 4 maanden.

In Spanje worden de Spaanse Waterhonden mee geschoren met de schapen. De lengte waarop wordt geschoren is meestal tussen de 0,5 en 1,2 centimeter.

De hond kan in elk jaargetijde geschoren worden. Het lichaam van de hond past zich binnen een dag aan aan de omgevingstemperatuur. Het enige waarop gelet moet worden is zonnebrand. Een hond die net geschoren is moet niet te lang in de brandende zon verblijven. Als de hond geschoren wordt, moeten ook de haren tussen de voetzooltjes geknipt worden. In de winterperiode is het sowieso verstandig deze haren te knippen, omdat zich in deze haren ijs kan verzamelen en dit kan wondjes veroorzaken bij de gevoelige voetzooltjes.

Lange vacht

Om een Spaanse waterhond uit te brengen op de tentoonstelling geldt er een minimumlengte van de vacht van 3 cm en de maximale lengte waarmee een hond mag worden geshowd is 12 cm (gladgestreken 15 cm).

Wanneer u besluit de vacht van uw hond lang te laten groeien moet u rekening houden met extra verzorging van de vacht. Wen uw hond dan van jongs af aan dat de vacht moet worden verzorgd (onderhaar verwijderen, koorden uit elkaar halen). Vaak gaat het niet vanzelf en daarnaast brengt uw hond in de lange vacht extra vuil naar binnen (zand, takjes etc.).

Controleer de vacht regelmatig op vuil en takjes, hierdoor ontstaan gemakkelijk klitten!

Verkleuren van de vacht

Als je een bruine hond hebt en deze scheert, dan is de kans groot dat de vacht na het scheren een andere kleur heeft dan daarvoor. Dit kan bijtrekken naarmate de vacht weer langer wordt, maar het kan ook zijn dat de vachtkleur blijvend verandert.Bij een witte of een zwarte hond blijft de vacht na het scheren zijn eigen kleur behouden. Een zwarte hond kan onder invloed van zon en water wel bruin opkleuren. Dit zien we vooral op langere vacht.

Verzorging van de oren

Bij de vachtverzorging van de Spaanse Waterhond horen ook de oren. In de oren van de Spaanse waterhond groeit ook haar. Doordat de vacht van de Spaanse Waterhond doorgroeit en geen rui kent, groeien de haren in de oren ook door. Hierdoor kunnen haarproppen in de oren  ontstaan, waarin viezigheid kan blijven hangen en daardoor broei kan ontstaan. Deze warmere omgeving is een ideale plek voor oormijt, waar de Spaanse Waterhonden dan ook gevoelig voor zijn.

Om te voorkomen dat viezigheid en eventueel oormijt in de oren terechtkomen, kunt u de haren in de oren verwijderen. Dit kan door eens in het half jaar de haarproppen eruit te trekken. Dit kan door een dierenarts of trimster gedaan worden. Als de haren verwijderd zijn, is het verstandig om met een oor-clean middel het oor schoon te maken. De haren kunnen ook uit de oren worden geplukt beetje bij beetje, wanneer de hond bijvoorbeeld op schoot ligt. Ervaring leert ook dat het mogelijk is om helemaal niets aan de oren te doen. Let dan wel op dat zodra er ontstekingen plaatshebben, er wel behandeld moet worden.

Verzorging van de ogen

Ook aan de ogen moet soms wat extra aandacht worden besteed.

Door de structuur en de langere doorgroeiende vacht blijft er vaak traanvocht hangen, waardoor dit samen met wat aanwezig vuil of zand in kan drogen en het harde stukjes bij de ooghoeken vormt. Dit is makkelijk te verwijderen door met de duim(nagel) en wijsvinger dit restje vast te pakken en uit de vacht te trekken. Mocht er een traanstreep aanwezig zijn dan kunt u deze verwijderen met een watje gedoopt in afgekoeld uitgekookt water. Als dit regelmatig gebeurt, vindt de hond het ook geen probleem.