Mambo

Mambo ( Que rico Mambo) ;  stamboomnaam  Idaho
Reu bruin/wit, geboren 30 maart 2017,  47cm hoog, 55cm lang en 18 kg zwaar.

Tijdens een vakantie in 2014 in Spanje zag ik een heel leuk wit krullenhondje actief op het strand en in de zee ; niet alleen het uiterlijk, maar vooral het gedrag en het enthousiasme van dat dier maakten mij nieuwsgierig. Het bleek een Spaanse waterhond……. Daar begon onze interesse voor dit ras. In 2016 kwam ik bij de Amaragua kennel uit we waren direct helemaal enthousiast over deze hond. Bij hoge uitzondering mocht Mambo direct met ons mee; hij was 16 weken oud en langer wachten was voor allemaal niet wenselijk en nodig. Als pup was hij wat bangig en teruggetrokken, langzaam ging dit over en werd hij de volwassen hond die hij nu is. Een geweldige familievriend!

Karakter

Hij is een vrolijke en rustige hond; erg aan de baas gehecht en naar mensen buiten het gezin wat gereserveerd. Hij houdt van gezelschap; wordt graag aangehaald en gaat daar graag voor zitten. Ook bij kinderen (klein of groot) is hij vriendelijk en rustig. In een voor hem vreemde omgeving past hij zich snel aan en wacht rustig af wat er komen gaat.

Mambo leert makkelijk nieuwe dingen en vindt heel veel activiteiten leuk (behendigheid, flyball, speuren, apporteren). Hij is hiervoor enthousiast maar niet bloedfanatiek en houdt van afwisseling ( of zegt dit iets over de baas??). Hij kan heel hoog springen en goed zwemmen.

Bij andere honden gedraagt hij zich sociaal en kan goed samen; met sommige reuen heeft hij geen klik en dat laat hij duidelijk merken; vechtlustig is hij zeker niet. Ik ga al zo lang hij bij ons is wekelijks met hem trainen/op cursus en dit blijft voor beiden leerzaam.

Verzorging:

Mambo zijn vacht heeft mooie vaste krullen en de bruine vlekken blijven donkerbruin, hij verhaart niet. Ongeveer 3 keer per jaar laten we de vacht kort scheren. Wanneer hij erg vuil is gaat hij onder de douche en wordt daarna droog geblazen met de waterblazer.

Hij eet de brokken die wij hem voorzetten en is dol op een versnapering tussendoor; eenmaal per dag krijgt hij een schapenvet blokje met knoflook; hij heeft zelden vlooien of teken. Tot nu toe heeft hij geen gezondheidsproblemen gehad en komt alleen voor zijn entingen bij de dierenarts.

Minpuntjes:

Hij leert het trekken aan de riem niet af en kan enorm tekeer gaan tegen andere aangelijnde honden. Hij is erg waaks en blaft tegen iedereen die bij- of in ons huis komt; als men  eenmaal binnen is laat hij zich rustig aanhalen.

Mambo